Kde a jak propagovat své služby?

Řadu tipů obsahuje už článek Jak si vybudovat první portfolio?, který byl zaměřený především na začínající webaře a jejich první klienty. Tady uvedu několik dalších možností, kde hledat zákazníky a nabízet své služby, přičemž některé jsou spíš již pro trochu zkušenější webaře.

Webtrh

Na této webové stránce (webtrh.cz) najdeš hodně nabídek, ale na každou zakázku se nabízí hodně webařů a tlačí cenu dolů.

Na volné noze

Webový katalog freelancerů (navolnenoze.cz) s možností regionálního členění. Nemám zkušenost, ale zdá se mi, že webařů je tam už poměrně dost.

Facebook

Osvědčil se mi nejvíc. Vyber si svou skupinu, která tě zajímá a kde najdeš svého ideálního klienta. Buď aktivní, pravidelně přispívej, ostatní podporuj a snaž se jim poradit. Členové skupin se sami často ptají, kdo jim udělá web, v tu chvíli nabídni své služby přes komentář, ale nevtíravě, jen je vybídni, ať se podívají, co děláš. Dej si pozor, jak vypadá tvůj osobní profil, to je první, co každý uvidí. Většina skupin má také dny, kdy můžeš propagovat své služby, využij toho.

TIP: Moje oblíbené FB skupiny:

  • Holky z marketingu – častá poptávka po webech, výhradně pro ženy.
  • Jana S. Online pro podnikatelky – mají vlastní aktivní katalog (katalogpodnikatelek.cz), kam se můžeš za poplatek zapsat. Pouze pro ženy (v současné době se skupina pomalu přesouvá na LinkedIn).
  • Společně nahoru – skupina mentorky Lucie Dědkové o podnikání otevřená i mužům.

Minikurzy na Facebooku

Zapoj se do různých výzev a minikurzů zdarma, mezi účastníky vzniká zvláštní pouto. Můžeš se tam vždy představit a ukázat, co umíš.

PR články

Sepiš svůj příběh a zkus s ním přispět do místního zpravodaje, novin nebo časopisu.

Soutěže

Zkus se účastnit soutěže pro začínající podnikatele, případné úspěchy se budou v portfoliu vyjímat.

TIP: O své výhře v soutěži Cena Sophia mluvím podrobněji v kurzu Webařce pod rukou.

Portfolio

Největší reklama je to, jak tvé weby vypadají. Není to jen design, ale i obsah, struktura nebo rychlost webu. Měj tedy na svém webu ukázku webů, které jsi vytvořil/a, nejlépe s možností prokliku na daný web.

TIP: S propagací ti také pomůže, když si na weby, které uděláš, dáš (se souhlasem klienta) do patičky proklik na svůj web.

Spokojenost klientů

Snaž se uspokojit klienta na více než 100 %, dej mu víc, než čeká. Rady mimo web, opravdovou péči, buď milý/a, vymysli nějaký bonus. Vrátí se ti to. Když bude klient spokojený, doporučí tě dál nebo ti sám dá další zakázku.

Know-how

Dej kousek sebe, prozraď něco z toho, co umíš. Lidé i Google tě budou považovat za odborníka v oboru a vyhledají tě. Jde ti o to vytvořit spojení v hlavách lidí: ty = kvalitní webař. Piš třeba blog nebo sdílej návody.

Pochval svého klienta

Ukaž na svém FB, na čem pracuješ, a místo o sobě a tvorbě webu, mluv o svém klientovi. Řekni, co dělá, a pochval ho. Klient to pak jistě rád nasdílí na svůj profil. A udělá tak reklamu zase on tobě.

Chceš se naučit dělat kvalitní weby od A do Z? Vše vidět na sdílené obrazovce a konkrétních příkladech? Stát se součástí webařské komunity, která drží při sobě? Přihlaš se do deseti týdnového online kurzu webařiny.

Kde a jak propagovat své služby?